Beginnen na een vakantie kan wennen zijn. Wat doe je om niet meteen overrompeld te worden door emails, vergaderingen, cliënten of projecten die opgepakt moeten worden? Hoe ga je om met stress en de emoties die het oproept? waar is je kalmte en het plezier van je vakantie? Met Coaching on the job begeleid ik je om werkdruk en stress aan te pakken zodat je de kalmte en het plezier van de vakantie vast kunt houden. Ik kreeg een goede les Balanced ACTion op mijn vakantie.

Les bij de Surf Sisters

Regelmatig droom ik van surfen op meters hoge golven. Beheerst en euforisch glij ik naar beneden. Ik word gedragen door de kracht van het water. Ik balanceer en geniet. Als ik wakker wordt stroomt de endorfine door mijn lijf. Deze zomer ga ik in de leer bij The Surf Sisters. De jonge meiden sturen ons na een korte theorieles de bar koude oceaan in. Okay, dat is even slikken. Daar sta ik met mijn surfplank stoer te wezen. Indrukwekkende golven slaan op het strand. Best veel. Best hoog. Met moeite houd ik de surfplank in bedwang.

Stressmanagement …… ver te zoeken

Wachten, wachten, wachten. En dan peddelen, peddelen, peddelen, razendsnel en soepel op het board springen. Om er vervolgens ongenadig hard af te kelderen terwijl ik bezig ben om op mijn knieën te kruipen. Kopje onder. Hersenen die bevriezen van het ijskoude water. Een klap van de plank tegen mijn zij. Ergens. Ik ben totaal gedesoriënteerd. Een lekker ontspannen begin van mijn nieuwe hobby. Niet bepaald de verwachting die ik had. Dit zou ik heel goed en makkelijk moeten kunnen?! Met al mijn vaardigheden van lichaam en geest… balans, souplesse.

Ik kan niet meer denken!

Na een uur voel ik me gesloopt. De Surf Sisters geven geduldig aanwijzingen. “Your doing Great!!!” hoor ik keer op keer als ik van de plank val. Inmiddels ben ik opgewarmd. Kan ik niet meer denken van vermoeidheid. Mijn lijf voelt slap door de beukende golven. Ik geef me over aan het wachten. Ik hoor het ruisen van het water. De indrukwekkende grootsheid. Ik adem en als ik denk “nu”. Dan kom ik in actie, snel spring ik op de plank. Ik sta half rechtop en surf 1 meter. Een klein, piepklein, heerlijk stukje golf!

Dobberen en balans 

Weer een uur verder, dobber ik meditatief op het water. Ik ben alert dat wel. Als er een goede golf komt dan ga ik ervoor. Timing hangt niet alleen van de golven af. Ik kan beslissen welke passend is voor mij. Daar ga ik. Ik peddel en spring in één keer op de plank. Balancerend surf ik eindelijk vrij en lachend door het water. Ik spreid mijn armen. Als de vaart eruit is spring ik relaxed van de surfplank. Met nieuwe energie wacht ik af tot de volgende goede golf. Ontspannen. De focus is aan. Mijn missie is geslaagd.

Surf tips voor als het onstuimig is

  • Loslaten van verwachtingen. “Ik moet het kunnen, het moet meteen goed zijn, het moet leuk zijn…. ” om er maar een paar te noemen. Dit is piekeren. Die zender zet ik uit en ik focus me op dit moment.
  • Accepteren van de emoties die de enorme golven opriepen. En het dan toch doen. Ik wil het graag ervaren. Dan maar met angstige gevoelens.
  • Ademen, kijken, ervaren, zijn. Dat maakt  het hele proces makkelijker. Je kunt beter beslissen wat en hoe je iets gaat doen.
  • Zorgen dat je lichamelijk fit bent helpt om mentale, emotionele en fysieke uitdagingen aan te gaan. Je breng jezelf sneller in balans.

Wil je meer balans in je leven? Fit en gefocust aan het werk vanuit kalmte en plezier?

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT OP 

Ik neem de tijd om samen met jou te onderzoeken wat de beste vervolgstap voor jou kan zijn op dit moment.